Abstract
A 4-year-old girl suffering from acute lymphatic leukemia (ALL) was treated with cortisone
and chemotherapy. During treatment a blister developed on the dorsum of her right
hand, followed by a subsequent necrosis of the underlying tissue and of the first
metacarpal bone. Recurrent suppression of bone marrow prevented an immediate single
step reconstruction with a microvascular metatarsal bone transfer. Instead, the soft
tissue defect was first covered with a pedicled groin flap and the skeleton of the
thumb was supported with an external fixator. Then, a free fibular bone graft was
transferred. During a complete remission of ALL, a microvascular transfer of the metatarsal
bone and joint was finally performed. Two years after reconstruction the right hand
is still the dominant one and both thumbs grow proportionately.
Zusammenfassung
Bei einem vierjährigen Mädchen kam es unter Therapie einer Akuten Lymphatischen Leukämie
(ALL) infolge einer Haut-Weichteilnekrose am rechten Handrükken zum Verlust des ersten
Mittelhandknochens. Die Rekonstruktion wurde erfolgreich durch freien, mikrovaskulären
Transfer des zweiten Mittelfußknochens mit Zehengrundgelenk durchgeführt. Wegen intermittierender
Knochenmarkssuppression mußte anstatt einer kompletten Sofortrekonstruktion eine schrittweise
Rekonstruktion vorgenommen werden. Zwei Jahre nach der Rekonstruktion verwendet das
Kind die rechte Hand als dominante Hand, und der Daumen wächst proportional mit.
Key words
Acute lymphatic leukemia - Bone necrosis - Metatarsal bone transfer - Microvascular
reconstruction
Schlüsselwörter
Akute lymphatische Leukämie - Knochennekrose - Os-metatarsale-Transfer - Mikrovaskuläre
Rekonstruktion